:::::::::: Nieuws ::::::::::

Persbericht Vasim 15 jaar!

maandag 27 maart 2017

De Vasim 15 jaar!

In alle tijdelijkheid bestaat Cultuurspinnerij De Vasim inmiddels 15 jaar! In april 2002 trok tentenbouw en –verhuurbedrijf De Markies in de leegstaande voormalige kunstzijdespinnerij aan de Winselingseweg in Nijmegen West. Het imposante gebouw met de enorme hallen bood meer dan genoeg mogelijkheden om hier een bijzondere plek van te maken. Al snel vestigden ook kunstenaars en kleine culturele bedrijven zich in deze nieuwe creatieve hotspot. Samen bouwden ze in de loop van de jaren aan wat één van de eerste culturele broedplaatsen in Nijmegen zou worden: Cultuurspinnerij De Vasim.

Inmiddels hebben het gebouw en de ruim veertig gebruikers (ca. 80 fte) een vaste plek ingenomen in het Nijmeegse kunst- en cultuurlandschap. Een steeds breder publiek weet De Vasim te vinden, op zoek naar werkruimte, opnamestudio, een creatieve workshop, groene textieldrukkerij, een voorstelling of concert, een fotoshoot, een klus voor een van de kunstmakers, of gewoon om even die unieke mix van ambacht, theater en design, creatieve industrie en festivals-in-wording op te snuiven.

Nijmegen komt ook letterlijk steeds dichterbij De Vasim. De randvoorwaarden die gemeente Nijmegen heeft opgesteld voor de ontwikkeling van het NYMA-kwartier (terrein Vasim & CP-Kelco), bieden goede mogelijkheden voor een cultureel bruisende toekomst. De Ondernemerscoöperatie NYMA (samenwerkingsverband geïnitieerd door o.a. De Vasim en het Honigcomplex) is evenals gemeente Nijmegen, hard aan de slag met de plannen om hier een plek te realiseren waar de bedrijvigheid harder kolkt dan de voorbijrazende rivier. Een gebied opgezet door lokale cultuurmakers en ondernemers die het verschil willen maken. Smaakmakers die zorgen voor een sprankelende mix van cultuur en ambacht.

Kortom alle reden om het derde lustrum te vieren! Op zaterdag 1 en zondag 2 april tussen 12.00-20.00 uur kan je je laten laat je verwennen door de Cultuurspinners van nu en de afgelopen 15 jaar. Op zaterdag tijdens de kunstexpositie en op zondag tijdens de Open Dag XL voor jong oud en alles daartussen. Iedereen is welkom, entree is gratis!

De kunstexpositie wordt op zaterdag om 15.00 uur feestelijk geopend. Tintelende werken in 2D en 3D van veelal (oud-) Vasimmers zoals Andreas Hetfeld, Carla Dijs, Jac Splinter, Merel Holleboom, Rob Verwer, Meg Mercx, Ger Driessen, Mia Denis en nog vele anderen. Met muziek van Niels van Hoorn en Mike Roelofs. ’s Avonds vieren de Vasimmers van nu en voorheen een (besloten) genodigdenfeest.

Tijdens de Open Dag XL op zondag kan je genieten van;
-muziek (o.a. Mummy’s a Tree, Ralph de Jong, Bo van de Graaf, Baco Pirelli, Music Meeting, De Platenbus),
-theater (o.a. MIES, Binnenste Buiten theatersport met Schwung, Vasim Familietheater, Pleuni Hoving Theaterproducties, De Schoenfabriek),
-workshops (o.a. percussie door Mudansa, improvisatietheater door CP Impro, hoelahoep door La Hoop, circus door Circus Factory, fitness door Mobile Outdoor Gym, zeefdruk door Emile Onstenk),
-kunstexpositie