:::::::::: Nieuws ::::::::::

Xposed: Patrick Feijen Script-ed …

De verschillende soorten teksten van Patrick Feijen!

maandag 14 december 2015

 

Patrick Feijen schrijft verschillende soorten teksten. Toneelteksten, TVscripts en ook voor op het internet. Les geven in schrijven en het maken van theatervoorstellingen doet hij ook! De gemene deler bij alles wat Patrick doet draait om het verhaal, de story.

 

bewerkt2

 

De theatervoorstellingen die Patrick maakt zijn ontzettend gevarieerd. Op dit moment schrijft hij een tekst voor Oosterlicht 2016. Vorig jaar heeft hij de Sinterklaasvoorstelling voor De Lindenberg gemaakt en het jaar daarvoor een voorstelling voor jongeren over de politiek en radicalisering genaamd Zier.

 

Fragment van de voorstelling Zier

 

Patrick vindt het prettiger werken als opdrachtgevers al een richting geven aan het onderwerp. “Vaak is het zo dat je een opdracht krijgt waarbij de opdrachtgever al een bepaald idee heeft. Binnen dat idee, bijvoorbeeld die Sinterklaasvoorstelling, ben ik dan helemaal vrij.”

 

“Ik begreep voor het eerst hoe alles

in elkaar zat”


Serieuze hobby
Patrick schrijft al vanaf de lagere school. De pen is tijdens de middelbare school even uit zijn hand verdwenen, maar niet voor lang. Gedurende zijn studie in Nijmegen pakte hij theater en schrijven langzaam aan weer op. “Schrijven was een serieuze hobby geworden. Het werd steeds spannender. Gaande weg met vallen en opstaan leer je hoe je moet schrijven. Dat kan ook best, maar ik vond het op een gegeven moment tijd om dingen te leren van ervaren docenten. Deze behoefte kwam jaren na mijn afstuderen weer opborrelen. Ik ben in Amsterdam de scriptacademy gaan doen. Het was een vakopleiding van 2 jaar en heel praktisch gericht. Tijdens deze intensieve opleiding heb ik geleerd om scenario’s te schrijven. Ik snapte voor het eerst hoe alles in elkaar zit!”
ABcdeFG
“Ik ben heel visueel ingesteld: niet alleen de woorden op papier zeggen iets, ook de manier waarop het wordt vormgegeven. Het lettertype vind ik heel belangrijk. Dit alles maakt ook het verhaal. Ik vind het heel belangrijk dat mensen een bepaald gevoel krijgen bij de tekst. Daarom vind ik het in De Vasim ook zo fijn werken. Er zijn hier veel creatievelingen die je op een andere manier naar tekst laten kijken!Afgelopen mei heb ik een boek geschreven waarbij ik heel nauw samenwerkte met de vormgever. Op deze manier werd tekst en vorm één geheel.”
Het boek ‘25 jaar theatergezelschap Vis à Vis’ heeft Patrick samen met Juliette Veckens geschreven. “De verhalen, de citaten, de recensies, de interviews: Ik ben erg trots op heel de montage!

 

 

“Het is de fase om dingen te ontdekken”

 

Pen en papier
Pen, papier en Patricks handen, het vormt samen één geheel. Patrick start altijd met de hand. Op deze manier hoeft hij niet na te denken over het schrijven zelf. Zodra hij aan zijn teksten begint op de computer is hij te veel bezig met of hij wel de juiste toets aanslaat. “Er zit een soort vertaling tussen in wat je in je hoofd wilt zeggen en wat je op de computer krijgt. Het verleidt ook veel meer tot het deleten van woorden: redigeren. Ik vind dat een soort van zelf-censureren. Dus ik start altijd met pen en papier. Als ik het gevoel eenmaal te pakken heb, ga ik achter de computer.”
Vrij schrijven noemt Patrick het. Hij denkt een woord en het verschijnt op papier. Volgens hem zijn er 2 schrijffases: de vrijefase en de herschrijffase. In de vrijefase mag je alles. Het is de fase om dingen te ontdekken. Als je in deze fase meteen al het eerste woord begint door te strepen, ben je jezelf al een beetje aan het censureren. Jezelf beoordelen, noemt Patrick het ook wel. Pas in de herschrijffase mag je jouw tekst echt vormen.


Lekker staan
“jij bent waarschijnlijk de laatste die mijn werkplek op deze manier nog ziet.” Patrick glimlacht en kijkt om zich heen. “Ik ga veel veranderen, de muren verven, een andere inrichting, en het belangrijkste wordt mijn statafel.”
Patrick kookt voor reisgezelschappen en afgelopen zomer heeft hij veel staand gekookt. “Ik realiseerde me toen hoe fijn dat eigenlijk is. Ik wilde helemaal niet meer gaan zitten. Staan doet ook iets met hoe je denkt. Ik ga veel losser nadenken en voel een letterlijke vrijheid. Michiel Snip heeft na de zomer een statafel gemaakt, en ik ben er heel blij mee. In het begin voelt het heel idioot om staand je mail te doen, maar op een gegeven moment wordt het een normaal ding. Heerlijk.”

 

 bewerkt

 

GTST vs. ONM
Patrick heeft een tijdje soaps geschreven. “Soap schrijven is heel leuk. Het werkt verslavend. Tijdens de opleiding scriptschrijven vroegen ze van Goede Tijden Slechte Tijden (GTST) of ik interesse had om iets bij hun te komen doen. Ik voelde me best vereerd! Ik was bezig met mijn afstudeerscript en heb daarom toen nee gezegd. Later, na mijn afstuderen, was er geen plek meer bij GTST maar wel bij Onderweg Naar Morgen (ONM). Stiekem vond ik ONM ook wel leuker dan GTST. Waarom? ONM was heel erg van het nu. Onder andere door dat het inging op de actuele problemen. Het was een hele directe soap die zich afspeelt in Amsterdam, met de straatnummers en heel de mikmak. Het was gewoon veel hipper. Goede Tijden heeft iets onbepaalds. De stad, de plekken, het bestaat allemaal niet echt.”

 

“Soap schrijven is zo verslavend!”

 

Patrick heeft een jaar soaps geschreven voor Onderweg Naar Morgen. Hij begon er net een beetje in te rollen en plotseling kwam de klap: ONM werd wegbezuinigd. Dat werd het einde van het soap schrijven voor Patrick. “In het begin vond ik het heel balen, want ik had het net een beetje in de vingers. Soap schrijven is ook zo verslavend. Elke keer weer is het een uitdaging om een nieuwe scène te schrijven. Er is een hele snelle deadline. Maandag vergaderen en vrijdag ochtend moet de aflevering af zijn. Soms moest ik veel feedback verwerken en was ik in 1 week met 2 afleveringen bezig. Het is echt hard werken! Ik zat met mensen in een groep die al heel ervaren waren. Ik weet nog wel dat we aan het schrijven waren in de zomer. Het was bloedheet en iemand zei ‘ik ga vanmiddag lekker zwemmen, ik schrijf vanavond wel!’ Ik dacht, hoe dan!? Zo ver was ik nog niet!

 

 Op het moment dat je soaps schrijft, kun je niks anders. Het is een soort van fabrieksschrijven aan de lopende band. Doordat het voor Patrick vrij vroeg klaar was, is hij andere dingen gaan doen. “Ik ben alleen maar beter geworden, ben cursussen gaan ontwikkelen en dingen voor mezelf gaan doen.”

 

Als bezoeker
Men ervaart vaak dat het lastig is om naar werk te kijken wat je zelf ook beoefend. Patrick heeft hier geen last van, naar een voorstelling kijken is voor hem geen probleem. Hij kan heerlijk genieten van een mooie tekst. Als een tekst klote is, valt het hem ook wel meteen op. Valt Patrick dit dan eerder op dan andere?
“Het is niet zozeer dat het mij eerder opvalt. Het is meer dat mensen het vaak minder snel kunnen benoemen waarom de voorstelling ‘niet goed’ is. Dat is het verschil!”

 

“Ik kan schrijven wat ik wil. Dat voelt als

echte vrijheid”

 

Emotie
“Schrijven is best een eenzaam ding. Daarom vind ik het fijn om in teams te werken. Toen ik scenario’s schreef voor ONM was dat ook iets wat ik heel prettig vond. Het boek met Juliette idem dito, we waren echt één op één aan het werk. Om dat eenzame te vermijden werk ik veel liever vanuit een opdracht. Dan weet ik dat er iemand aanklopt en we met z’n 2en/3en aan tafel gaat zitten om samen te brainstormen. Maar goed, op het moment dat er geschreven wordt, doe je het alleen. Dat wil ik ook wel, samen schrijven is lastig. Alleen schrijven zorgt er ook voor dat je jouw eigen woorden op papier kunt zetten.” Het is even stil. Patrick staart voor zich uit.
“Vrijheid. Als ik ergens goed in zit, geeft het mij zo veel vrijheid. Ik kan schrijven wat ik wil.”

 

Schrijftip
“Blijf vooral lekker eigenzinnig.”

 

 

 

 

 

 

patrick-feijen-380x242